’Wees ook alert op geweld in eerste ochtendtreinen’

Gepubliceerd op 19 mei 2016 om 10:37

Bij het terugdringen van agressie en geweld tegen conducteurs moeten de ochtendtreinen niet vergeten worden.

’Wees ook alert op geweld in eerste ochtendtreinen’

Nu ligt de focus alleen op avond- en nachttreinen op uitgaansavonden. „Maar de eerste ochtendtreinen vormen een extra probleem. Hierin zitten de echte late stappers tussen de forensen”, zegt Stientje van Veldhoven van D66.

Het Tweede Kamerlid gaat tijdens het spoordebat donderdag onder meer pleiten voor dubbele bezetting op de avond- en nachttreinen op alle dagen. De reguliere ochtendtreinen moeten hierbij betrokken worden. „Te beginnen bij de risicotrajecten”, zegt Van Veldhoven. „10 procent van de conducteurs heeft het afgelopen jaar meer dan twintig keer spoorgeweld meegemaakt. Ze worden bespuugd, geschopt en geslagen. De meerderheid van het rijdend personeel meldt geweldsincidenten niet eens meer, omdat ze denken dat het toch niets uithaalt.”

VEILIGHEID & SERVICE

In plaats van een extra conducteur kan er volgens Van Veldhoven ook een extra NS-veiligheidsmedewerker in de trein aanwezig zijn. „Deze medewerker Veiligheid & Service heeft extra training gehad en extra bevoegdheden. Een conducteur moet bijvoorbeeld altijd op de trein blijven, terwijl een V&S-medewerker een een geweld- of overlastpleger de trein uit kan begeleiden.”

OPLOSSING

Dit zou volgens het Kamerlid ook kunnen bijdragen aan het conducteurstekort waardoor het nu niet mogelijk is om twee personen tegelijk te laten werken. Want Van Veldhoven’s inzet is om op termijn alle avonddiensten door twee medewerkers te laten draaien. Zij het een extra conducteur of extra V&S-medewerker. Nu gebeurt dat alleen op uitgaansavonden. „Dit kan echt bijdragen aan de oplossing en moet onderzocht worden”, zegt Van Veldhoven. „In gesprekken die ik onlangs had met conducteurs over veiligheid blijkt dat dit echt kan helpen. En zij kunnen het weten. Er zijn situaties waarin een conducteur het niet alleen aan kan. Ze kunnen alleen bellen en wachten tot het volgende station voor hulp.”

AGRESSIE

Zo vertelde een van de conducteurs Van Veldhoven over een incident met een agressieve reiziger. „Een andere reiziger probeerde hem te helpen, maar werd vervolgens ook aangevallen. De conducteur moest toen ook hierbij inspringen. Je schrikt als je hoort hoe het er aan toe kan gaan. Ook in de ochtend. Een stapper die lekker lang doorgaat en na lang wachten op het station chagrijnig in de eerste trein stapt tussen de normale reizigers levert extra spanning op.”

EXTRA GELD

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft voor dit jaar 10 miljoen euro extra vrijgemaakt om dubbele bemensing mogelijk te maken. Dit heeft geresulteerd in 140 extra conducteurs. „Maar na dit jaar zijn de problemen niet opgelost. Wij willen dat er structureel 10 miljoen euro vrijgemaakt wordt in de voorjaarsnota om geweld in de trein en op stations tegen te gaan. Zo kunnen de 140 extra conducteurs behouden worden en op termijn alle avonddiensten met dubbele bezetting rijden.”

Door Redactie Metro: Anne-Fleur Pel Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.