Tips gemist door crisis bij telefooncentra politie

Gepubliceerd op 2 juli 2016 om 12:46

Het is crisis bij de telefooncentra van de Nationale Politie. Door ict-problemen en een torenhoog ziekteverzuim loopt de wachttijd voor bellers fors op. Belangrijke tips gaan verloren.

Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs twintig minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van deze krant. Tips gaan verloren doordat bellers gefrustreerd afhaken.

In april dit jaar lukte het slechts één van de tien telefooncentrales in het land om 80 procent van de bellers binnen 20 seconden te woord te staan. Die norm wordt al jaren in de meeste regio's niet gehaald. De slechte bereikbaarheid is het gevolg van onderbezetting en ziekte bij de regionale servicecentra, waar in totaal zo'n duizend politiemensen werken.

Spuugzat
,,We proberen burgers te helpen, maar door falende ict en gedoe op de werkvloer lukt het gewoon niet", zegt een ontgoochelde medewerker. De werknemers van de telefooncentrales, voornamelijk vrouwen, zijn het spuugzat.

Bij acht van de tien centra is een personeelstekort. Het ziekteverzuim bedraagt 14 procent, twee keer zo veel als landelijk bij de politie. ,,Schokkend", vindt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB). ,,Het vertrouwen van burgers in de politie staat op het spel. Er moet dringend geld bij om de ict te verbeteren en het ziekteverzuim terug te dringen."

De problemen zijn bekend bij de korpsleiding. ,,De meeste bellers worden nog altijd binnen 20 seconden te woord gestaan", benadrukt een woordvoerder. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan om het ziekteverzuim omlaag te krijgen.

Door Redactie AD Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.