Autokoper mag niet meer verrast worden door rijklaarkosten

Gepubliceerd op 10 augustus 2016 om 14:59

Autoverkopers mogen voortaan niet meer adverteren met schimmige incomplete prijzen voor gloednieuwe auto’s. Consumenten staan nog altijd voor een verrassing als er bij de dealer 600 tot 1500 euro aan onvermijdelijke rijklaarkosten bij komen.

download-52.jpg

Concurrentiewaakhond ACM (Autoriteit Consument & Markt) verbiedt de autobranche onvermijdelijke kosten te verzwijgen in lokkende advertenties. De toezichthouder stelt een ultimatum. Voor 1 november moeten de praktijken die auto-importeurs van alle grote merken toepassen tot het verleden behoren. Anders volgt een last onder dwangsom of een forse boete.

Advertentieprijs

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: „Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn.”

Al jaren strijden de ANWB en de Consumentenbond tegen de vervelende verrassing van de rijklaarkosten, maar de autobranche luisterde niet naar die publieke druk. Die kosten worden gerekend voor de kentekenplaten, het transport naar de dealer en het verwijderen van het verpakkingsmateriaal.

Rijklaarkosten onderhandelbaar

De ACM vindt dat importeurs die de advertenties plaatsen de rijklaarkosten prima kunnen schatten. De toezichthouder benadrukt dat dealers minder rijklaarkosten mogen rekenen dan in de advertentie en consumenten kunnen hier ook nog over onderhandelen.

Niet blij

De Bovag (Bond van Autohandelaren en Garagehouders) is het niet eens met de maatregel. „Wij zijn ook voor transparantie, maar vinden dit geen elegante oplossing van het probleem. Liever hadden we in advertenties de rijklaarmaakkosten apart vermeld. Dat is ook duidelijker omdat je voor de bijtelling en verzekering met een lage catalogusprijs zonder bijkomende kosten wilt rekenen. De ACM vindt dat helaas geen goede manier.”

Vliegtickets

Niet alleen in de autobranche worden consumenten opgeschrikt met onvermijdelijke bijkomende kosten. Ook vliegticketaanbieders zijn hiervoor aangepakt. Zo kreeg reisorganisatie Corendon in juli nog 350.000 euro boete van de ACM voor onvermelde boekingskosten en servicekosten. De toezichthouder gaat zich binnenkort richten op verkopers van concertkaartjes, die ook hoge boekingskosten onvermeld laten in advertentieprijzen.

De ACM kon tot voor kort maximale boetes opleggen van 450.000 euro, maar voor alle overtredingen na 1 juli is dit maximum verhoogt tot 900.000 euro.

Door redactie Telegraaf: 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.