Dwangsom voor registreren wifi-signalen winkelklanten

Gepubliceerd op 2 september 2016 om 17:06

Het wifi-trackingbedrijf Bluetrace heeft donderdag een dwangsom opgelegd gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat het zich volgens de privacywaakhond niet aan de regels heeft gehouden die gelden voor het registreren van het gedrag van klanten.

Naamloos-2715.png
 

Bluetrace gebruikt de wifi-signalen van smartphones van klanten die een winkel bezoeken om het klantgedrag te registreren voor de aangesloten winkeliers. Maar volgens de Autoriteit Persoonsgegevens verzamelt Bluetrace meer gegevens dan noodzakelijk, worden gegevens opgevangen van omwonenden en voorbijgangers en worden de data niet snel genoeg verwijderd of geanonimiseerd. Ook informeert Bluetrace bezoekers van winkels niet voldoende over dat ze gevolgd worden.

'Met deze gegevens kan het gedrag van personen in kaart worden gebracht en dat is niet toegestaan', zegt een woordvoerster van de privacywaakhond. 'Het is een grondrecht om je vrij te kunnen bewegen zonder dat je bewegingen in allerlei bestanden belanden. Mensen ervaren dat als zeer indringend.'

Op de vingers getikt

 

Eind vorig jaar werd Bluetrace al door het College Bescherming Persoonsgegevens, de voorganger van de Autoriteit Persoonsgegevens, over de overtredingen op de vingers getikt, maar het bedrijf zou onvoldoende hebben gedaan om zich te verbeteren. Bluetrace krijgt zes maanden om zich alsnog aan de regels te gaan houden. Daarna wordt wekelijks een boete van 5000 euro opgelegd met een maximum van 100.000 euro.

Bluetrace, dat actief is bij meerdere landelijke winkelketens en naar eigen zeggen de belangrijkste aanbieder van wifi-tracking in Nederland is, zegt zelf volledig te voldoen 'aan de eisen die worden gesteld aan de privacybescherming van consumenten". Er zou zelfs al vooruit worden gelopen op Europese regels die over twee jaar ook in Nederland van kracht worden.

Door Redactie Volkskrant: Foto:ANP

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.