Webwinkels bedonderen klanten bij retourneren

Gepubliceerd op 25 oktober 2016 om 14:34

Niet alle webwinkels in de modebranche houden zich netjes aan de wettelijke regels als een klant een aankoop annuleert. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat sommige winkels de bezorgkosten niet of niet altijd terugstorten als een klant een product teruggestuurd.

download-8low1-13.png

ACM heeft vijf webwinkels boetes van in totaal 590.000 euro opgelegd, omdat zij de annuleringsregels van een aankoop overtraden. Coolcat en Bever kregen de hoogste boetes, omdat zij niet (altijd) de bezorgkosten terugbetaalden. Dit is wettelijk wel verplicht. Beide winkelketens hebben de getroffen klanten inmiddels terugbetaald en een tegoedbon gestuurd.

ONDUIDELIJKE REGELS

Reden dat klanten hier niet altijd op aanslaan, is de reden dat vijf webwinkels een boete ontvingen: zij stelden klanten onvoldoende op de hoogte van de regels voor het annuleren van een aankoop. Dit zijn naast Coolcat en Bever, Hip voor de Heb, Shoebaloo en Kiesdejuistesportbh.nl. Klanten wisten hierdoor bijvoorbeeld niet dat het volledige aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, tijdig terugbetaald moet worden. 

„Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien”, zegt Henk Don, bestuurslid ACM. „Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. En voor webwinkels die zich wel aan de regels houden.”

DE REGELS

1. De regels moeten op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ’retourneren’, staan. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende. 

2. Je hebt recht op volledige terugbetaling van alle kosten die je hebt gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dus ook de bezorgkosten of andere bijkomende kosten als je de bestelling in zijn geheel annuleert.

3. Ook artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding mag de consument terugsturen.

4. Je hebt na de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Vanaf het moment van annulering moet je de aankoop binnen 14 dagen terugsturen. De webwinkel moet het bedrag binnen 14 dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

5. De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hiermee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.

Door de Redactie  Metronieuws Foto:  ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.