'Amsterdam gaat de mist in met aankoop nieuwe metro's'

Gepubliceerd op 5 november 2016 om 14:04

Lange of korte metro's, maakt het veel uit? Ja, zeggen betrokkenen, die waarschuwen dat Amsterdam een kostbare fout dreigt te maken door voor naar
schatting 200 miljoen euro een dertigtal korte metrostellen te kopen.

Naamloos2-964.png

Op de valreep wordt nu een second opinion uitgevoerd naar de wijsheid van die bestelling. De aanzet voor de miljoenenorder gaf Eric Wiebes in 2012, toen hij nog wethouder van Verkeer was. 

De huidige staatssecretaris van Financiën voorzag forse besparingen met 'halflang' metromaterieel. Uit een reconstructie van Het Parool blijkt dat de gemeenteraad jarenlang niet in de gaten had dat Wiebes korte metten had gemaakt met het aanvankelijke streven naar lange, aan elkaar identieke metrotreinen. 

Tegenstrijdige signalen
Dat kwam mede doordat de besluitvorming zich voltrok in de Stadsregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van de hoofdstad en buurgemeenten waarin bestuurders doorgaans hun gang gaan zonder dat de buitenwacht er oog voor heeft. 

Bovendien gaven Wiebes en de gemeente Amsterdam tegenstrijdige signalen af. Nog in het voorjaar van 2014 werd gesuggereerd dat er nog geen keuze was gemaakt voor kortere metro's. Daar komt bij dat de gemeenteraad op sommige momenten zat te slapen. 

Beter opletten
"Je kunt je afvragen of de raad oplette toen de keuze voor kortere metro's werd gemeld," erkent D66-raadslid Bart Vink. "Maar de raad is nooit expliciet gevraagd daarvoor te kiezen, wat volgens mij had gemoeten nu het een koerswijziging betrof waar veel geld mee is gemoeid." 

Nog dit jaar moet de second opinion zijn afgerond. Meteen daarna zou de aanbesteding moeten beginnen. 

Door de Redactie  Het Parool  Foto: Rowin Ubink

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.