Gedupeerde leverancier: V&D walst door, wij leggen 't loodje

Gepubliceerd op 6 januari 2016 om 15:53

Het failliete V&D dreigt honderden kleine leveranciers mee te sleuren in zijn val. Zoals Edwin Lapré, die als eigenaar van The Feel Good Company nog ruim 100.000 euro van het warenhuis tegoed heeft. Hij roept de politiek en MKB Nederland op wat aan hun benarde positie te doen. ,,Het is bijna misdadig. De kleintjes leggen meestal het loodje.''

Met vrouw en dochter genoot Edwin Lapré in Duitsland van een welverdiende kerstvakantie toen het nieuws over V&D binnenkwam. ,,Onze vakantie was in één keer verpest."

Laprés gevoel is begrijpelijk: in alle 62 filialen van V&D liggen luxe bad & body giftdozen van zijn The Feel Good Company. ,,Een vergelijkbaar assortiment als Rituals, maar dan met in Engeland bekende merken als Crabtree & Evelyn en exclusieve labels als Grace Cole en Aldo Vandini."

Enkele jaren geleden was Lapré - ooit commercieel-directeur bij een cosmeticabedrijf - trots dat hij aan datzelfde V&D mocht leveren. Het vormde een nieuw hoogtepunt voor The Feel Good Company, het bedrijfje dat hij in 2002 was gestart. Met veel energie breidden hij en zijn vrouw Astrid de zaak uit. Inmiddels hebben ze zeven mensen in dienst en leveren ze aan drogisterijen en parfumeries in de hele Benelux.

Faillissement
Dat goede gevoel is met het bankroet in één klap verdwenen. Duizenden items van The Feel Good Company liggen door heel Nederland bij V&D in de schappen, producten waar niet voor betaald is. ,,We hebben ruim een ton van V&D tegoed, voor ons een gigantisch bedrag, dat inhakt op de winst van afgelopen jaar."

De vraag is of dat geld ooit terugkomt. ,,We moeten de komende weken gaan kijken of dit tot ons faillissement zal leiden. Ons kleine, hardwerkende team en wij als man en vrouw staan dan op straat."

De gang van zaken maakt Lapré boos: de ondernemer voelt zich als kleine leverancier ernstig in de kou gezet. Een eigendomsvoorbehoud ten spijt kan hij zijn producten niet terughalen uit de schappen om ze ergens anders te verkopen. ,,V&D's stringente inkoopvoorwaarden voorkomen dat en het zijn speciale kerstartikelen, die je niet zomaar elders wegzet."

Intussen proberen de curatoren druk een doorstart voor elkaar te krijgen. Ongelooflijk dat dit kan in retail-Nederland, vindt Lapré. ,,V&D-eigenaar Sun Capital kan gewoon alle schepen achter zich verbranden en rustig doorgaan."

Misdadig
De kleine ondernemer noemt het 'bijna misdadig' dat straks alle schuldeisers en betalingsverplichtingen worden afgeschud. ,,We beseffen dat we maar één van de vele bedrijven zijn die aan V&D leverden, maar het is zó zuur: de grotere leveranciers zullen dit wel weer overleven. De kleintjes leggen meestal het loodje."

Volgens Lapré wordt het hoog tijd dat de politiek aandacht schenkt aan de dwingende inkoopvoorwaarden die grootwinkelbedrijven hun leveranciers opleggen. ,,In de 20 jaar dat ik in dit vak zit, hebben de grote retailpartijen steeds meer macht gekregen. Wij moeten hun voorwaarden maar slikken en kunnen weinig tot niets beginnen. Dat is enorm schadelijk voor het gehele mkb."

Volgens Lapré zijn er veel kleine partijen onder de de 1800 door V&D's bankroet getroffen leveranciers. ,,Ik heb zelf een rondje gebeld en een aantal collega's zal omvallen als betaling uitblijft." Zelf schat hij dat een kwart van de 1800 V&D-leveranciers het moeilijk gaat krijgen. ,,Minister Kamp zou daar eens aandacht voor moeten hebben in plaats van te roepen dat het kabinet wil helpen bij een doorstart van V&D."

Bij elkaar hebben alle bevoorraders 53 miljoen euro uitstaan. Lapré heeft inmiddels zijn advocaat ingeschakeld, hij beziet zijn opties. Zijn vordering is aangemeld bij de curatoren Kees van de Meent en Hanneke de Coninck-Smolders. Ook over hen is hij niet te spreken. ,,De communicatie naar ons leveranciers is schandalig." Volgens de ondernemer heeft hij niet eens een brief ontvangen toen V&D officieel failliet ging.

Lapré wil nog kwijt dat wij als consumenten ook zelf schuldig zijn aan het verdwijnen van warenhuizen als V&D. ,,Door de opkomst van Action en discountachtige formules waardoor we gedegradeerd zijn tot koopjesjagers en aanbiedingenkopers."

Gelijk behandeld
Voorlopig rest een fikse kater. ,,Zaterdag liep ik met mijn dochter door de V&D in Alphen. Het is heel frustrerend om daar al jouw artikelen te zien liggen en te weten dat ze niet betaald zijn, terwijl we netjes conform de voorwaarden hebben geleverd."

Woordvoerder van de curatoren Edwin van Wijk laat in een reactie weten dat de bewindvoerders van V&D juist bij elke stap met alle partijen communiceren via e-mail of brief. ,,Iedereen wordt hetzelfde behandeld." Als Lapré niet overal van op de hoogte is gesteld, kan hij zich melden.

AD.nl/ © AD/Shody Careman

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.