Justitie schrapt subsidie voor geschillencommissies consumenten

Gepubliceerd op 21 september 2016 om 09:33

Het kabinet wil de subsidie op de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken alsnog schrappen.

Naamloos-3320.png

Eerder maakte de Tweede Kamer zich hard voor die subsidie, en trok minister Van der Steur de bezuiniging vervolgens in. Maar nu wil de minister de subsidie per 2019 toch beëindigen.

Dat blijkt uit de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit jaar gaat nog ruim 1,3 miljoen euro naar de stichting, die het geld verdeelt onder 55 geschillencommissies. Als consumenten klachten hebben over diensten of producten hoeven ze niet meteen naar de rechter, maar kunnen ze terecht bij één van die commissies.

"Onbegrijpelijk dat de minister de subsidie nu toch wil gaan afbouwen tot nul in 2019", reageert woordvoerster Joyce Donat van de Consumentenbond. "Vorig jaar schoot een meerderheid in de Kamer afschaffing van die subsidie nog af, en nu dient hij op Prinsjesdag hetzelfde plan plompverloren weer in".

Volgens het ministerie zijn subsidies niet voor onbepaalde tijd. Waarom de minister er in 2019 alsnog mee wil stoppen, kan hij tijdens de komende Algemene Beschouwingen toelichten, aldus een woordvoerster van de minister.

Wonderlijk

De Consumentenbond noemt het "wonderlijk" dat de minister in de begroting wel erkent dat de gang naar de rechter veel duurder is dan het inschakelen van een geschillencommissie. "We begrijpen de motieven van de minister echt niet. Het strookt ook niet met de Europese regels dat de toegang tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting voor consumenten goed toegankelijk moet zijn".

De 1,3 miljoen euro aan subsidie die dit jaar nog wordt verstrekt, is goed voor 20 procent van de kosten van de commissies. De andere 80 procent wordt betaald door brancheorganisaties in het bedrijfsleven.

"Het bedrijfsleven heeft eerder al aangegeven dat ze niet van plan zijn om de commissies helemaal zelf te betalen. Dus dan betekent dit plan van de minister het einde van deze laagdrempelige mogelijkheid van consumenten om hun beklag te doen", aldus de Consumentenbond.

Door de Redactie NOS: Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.